Cerka mojih poznanika se zaljubila u ciganina. Devojcica na kraju osnovne skole, pubertet, on dve godine stariji od nje, sa nezavrsenom osnovnom skolom, lokalni frajercic. Zivi u kartonskom naselju sa pet, sest brace i sestara i roditeljima koji nigde ne rade. Po njoj svi uzivaju.
Cutala sam i slusala roditelje ove devojcice koji su ocajni. Pokusala sam da kazem nesto..pa zacutala, zamislila se…
Kazu da su pokusali sve sto umeju, razgovarali sa njom, inatila se da ce se udati za njega, popustila je u skoli, oduzeli su joj mobilni, zabranili izlaske, pratili je..sto su vise pokusavali da je odvrate, ona je, klasika, iz inata sve vise zivela svoju ljubav i vezu.
Oni su njoj sinonim slobode i opustenog nacina zivota u kojem se ne trazi skola, posao, samo uzivanje i veseo zivot. Znamo svi da se cigani vesele najbolje i svi volimo tu muziku, cigane svirace…ali da li bi ih hteli kao zeta ili snaju?
Sve ovo pisem jer je ispovest tih roditelja bila negde u meni a onda sam ih videla.
Nju, prelepu devojcicu, duge plave kose, okruzenu ciganima, sa rukom u ruci sa svojim deckom. Nesto su se smejali, psovali, ona je bila nasmejana kao da je ceo svet njen, da je zasticena od svega u njihovom okruzenju. Bila je tu jos jedna devojcica, ciganka, crne kose isarane narandzastim pramenovima od hidrogena, u razjapljenim cipelama na stikle, roze boje, sa zelenom senkom na ocima, ili je bila plava, ne secam se…stajala sam i gledala za njima..ne znam sta sam mislila i osecala.
Ipak joj nije bilo mesto medju njima, drugacija je…
Pricam sa sobom da su i oni ljudi, deo ovog drustva…a onda pomislim zasto oni sebi odredjuju takvu sudbinu? Zasto malo ko od njih zavrsi osnovnu skolu o srednjoj da ne pricam, zasto je mali broj tih ljudi koji su uradili nesto da ne budu kao njihovi roditelji?
Svesna sam diskriminacije i zaposljavanja cigana, to im verovatno i roditelji govore, pa retko ko od njih pokusa da se zaposli i zavrsi skolu. Odbacuju sebe u drustvu, drustvo odbacuje njih.
Imam prijatelje koji posle decenija bezuspesnih pokusaja da ostvare potomstvo se odlucuju za usvajanje deteta. Odradili su sve i ponudjena su im samo romska deca, u Zvecanskoj su samo romi, ili cigani kako oni sami sebe vole da nazivaju. Nisu hteli, strah ih je da ce nekada pozeleti da nadje svoje roditelje, videce odmah da su razliciti, ono je tamnoputo, plasili su se naravi deteta…nisu se usudili jer nisu bili sigurni da ce svojim vaspitanjem uspeti da uticu na krv deteta. O ovome bi mogla jedino Elektra da nesto kaze ili napise…Ovi moji su jos na listi cekanja, skoro cetiri godine, nema bele bebe.
Zasto cigani prave i radjaju decu i ostavljaju ih u domovima za nezbrinutu decu? Zasto im odredjuju ulicu za zivot pre radjanja?
Kumovala sam drugu ciganinu, krstila mu dete, u njihovoj kuci sam docekivana kao na tronu, a cistije im je nego kod mene, majke mi! Ta veselja kod njih su za pamcenje, tetka pevaljka, brat svira harmoniku..ma pevaju i sviraju iz duse, ne moze se ostati ravnodusan, nikako! Prisustvovala sam i njihovim svadjama, e tu se vidi razlika. Ono sto oni izgovore jedni drugima, ne bih umela da pomislim a kamoli izgovorim, a da se tuku to je u roku od odmah. Uvek se svadjaju, ne pricaju, mire…Moj drug je zavrsio srednju skolu, radi u Gradskoj cistoci, vari kontejnere, njegova zena pegla u nekom hotelu, deca im idu u skolu, dobri su djaci…ne znam kakva ce im biti buducnost. Secam se kada se moj drug zaljubio u belu devojku, hteo je da je zeni. Ona je bila malo prosta ali dobra. Njegovi roditelji su hteli da odlepe, svadjali su se, govorili da ona nije za njega, da je bela, da su razliciti, da je nece u kuci…Razisli su se sami od sebe, posle se ozenio ‘svojom’…
I oni su protiv mesanja krvi. Dele nas na nase i njihove, kao i mi njih. Razlika postoji, ipak.
Zasto mali broj cigana zavrsava fakultet? Zasto ih gledamo drugacije?
Mislim da oni zele da neguju svoju razlicitost, svoj folklore, rane brakove, ulicu…
Otisla sam predaleko, ali svi se mi borimo za ideale dok nisu u nasoj kuci.
Sta ovi roditelji da urade sa cerkom? Sta ako zatrudni, uda, ode da zivi u kartonsko naselje?